Framtiden Kan Vänta Ett Slag

Imorse lyssnade jag på radion, möjligtvis att det var P4, där de pratade om att flytta eller stanna- från eller i sina hemorter. Själv har jag alltid haft bilden av att flytta så fort som möjligt från denna lilla by jag lever i, där närmsta busshållplats ligger tre kilometer härifrån (och alla bussar stannar inte där ens), för att bege mig ut i världen- eller åtminstone söderut till Stockholm eller Göteborg. Och eftersom jag varit så mån om att flytta har jag aldrig förstått mig på de som faktiskt vill stanna här på landet, eller i en liten stad som Umeå. Jag har praktiskt taget sett ner på dessa personer och tyckt att de är misslyckade som allvarligt talat planerar att skaffa hus i grannbyn till deras föräldrar.
Nu förstår jag dock bättre. Tack vare den kvart jag lyssnade på programet.
Det handlar inte om att vara misslyckad eller feg, att stanna kvar handlar om att trivas. Att vara nöjd.
Umeå är en ultrabra stad för studenter och har helt klart sina stunder, som Umeå Open, Monki och 18 års gräns på Corona på onsdag. Ibland kan jag älska Umeå, att sitta på Apberget en solig augusti-eftermiddag med en glass i handen eller att plumsa över i snön till farmor och farfar på julaftonskvällen och blicka upp mot en stjärnklar himmel. Men andra stunder kan jag hata att se samma folk dag ut och dag in varje gång jag går ner på stan eller komma hem med halv tolvbussen (som är den senaste bussen) för att sedan cykla de tre kilometerna hem i kolsvart mörker.
I onsdags frågade några av mina teaterkompisar (hahaha!) vad jag skulle göra när jag slutat gymnasiet. Ärligt talat så visste jag inte. Det där med att flytta kändes långt borta. Jag har ett jobb som jag trivs med (fick lönerapport idag, över 6000 kr är inte illa för 7 arbetstillfällen) och jag saknar körkort. Därför står Jobba- högst upp på listan. Där efter tågluffa i Europa, öluffa i Karibien, åka till New York, Hoppa till musiken på Roskildefestivalen samt T in the Park, plugga konsthistoria, läsa franska, portugisiska och italienska, gå någon skrivkurs, poesikurs, söka in till teaterhögskolan alt. plugga något journalistiskt, resa till frankrike för att öva franskan jag lärt mig, åka till sydamerika, bo i barcelona (skulle kunna gå skrivkurs där?), flytta tillbaka till sverige, skriva en bok, bli skådis/ journalist/ reporter/ radiopratare, gifta mig med det närmsta man kan komma Titanic-Jack, skaffa barn, skaffa hus, skaffa hund- eller nej det har jag gjort tidigare, skaffa hemtelefon, försäkringsbolag, prenumenation på en dagstidning, pensionera mig, kolla på djurkanaler, dö.
Men just nu vill jag nog bara sova.

 

 

-På drift- En bok där jag skulle vilja uppleva samma saker.


Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, det har hon verkligen, hon är superduktig! Det vore så himla häftigt om de lyckades komma med :) De låg top 20 efter första omröstningen, det är coolt!



I körslaget sjunger de inte i så många stämmor.. De flamsar mest tycker jag, haha. Kan vara lite kul att se på ibland, men det låter ju inte som en riktigt bra kör kan göra direkt.. Sjunger du något också eller spelar du något instrument?

2009-10-26 @ 22:45:04
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: natalij

sv ; oh ja .. det är kul ! Tror att jag typ är kille men ser ut som en flicka ;D haha . vad gör du då ? puss

2009-10-27 @ 13:34:25
URL: http://lowoncrack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0