Älskade Musik Som Hjälper Till Att Stoppa Handel Med Barn

Jag hoppas att alla kommersiella radiokanaler så som Mix Megapol, Rix Fm, Lugna Favoriter och Rockklassiker (okej, de är typ de enda kanaler vi har är i umeåtrakten) denna vecka sänder rakt ut i tomma intet. Att deras radiofrekvenser inte strömmar ut i en endaste högtalare. Inte i en bil på väg till Willys. Inte i hörlurarna under tisdagens dagliga joggingrunda. Inte i frisörsalongen på kvarteret intill. Inte i långfärdsbussen till en avlägsen destination för blivande helgfirande. Eller ens i köket där frukosten i stilla mak förtärs.
Nej. Min önskan är att varje människa i detta avlånga land som bestämmer sig för att slå på sin radioapparat, bestämmer sig för att lyssna på p3. Varför?
Jo, bortsett från att p3 har den överlägset bästa musiken, de bästa programmen med respektive fantastiska programledare, noll av hjärntvättande och enerverande reklam, samt att man alltid lär sig något- vare sig det är genom nyheterna eller relationsrådet- så sänder just denna vecka nämligen Musikhjälpen dygnet runt, från idag måndag tills nu på söndag den 19e,  med uppmaningen att Barn inte är till salu.

 

Trots att mina ögonfransar förvandlades till något hemglassbilen skulle kunna sälja kände jag en oerhörd glädje inom mig där jag promenerade genom byn med Hiro. Hoppet om mänskligheten strömmande plötsligt mot mig och jag kände mig på något vis stolt. Stolt över varje person som önskat en låt till programmet jag lyssnade på. En låt som samtidigt skänker pengar till de som verkligen behöver det. En låt som kanske inte just i den sekund den spelas stoppar barnhandeln runt om i världen, men som ger pengar till ett agerande att förebygga den. I detta fall, kan musik verkligen göra en skillnad.

 

Därför håller jag just nu på att fundera ut någon låt jag skall önska. Jag kanske inte kan göra så mycket för att hjälpa alla de 1,2 miljoner som varje år blir utnyttjade för andras vinning, men är en låt jag älskar en liten möjlighet så tar jag den, utan tvekan.
Här är de jag väger bland:

 

Janis Joplin - Piece of My Heart

 


The Doors - The End

 

 

Bruce Springsteen - Jungleland

 

 

Håkan Hellström & Plura Jonsson - Fairytale of New York

 

Här kan du göra skillnad.

Kommentarer
Postat av: felicia

Jag tittar på det nu! Jag tycker du ska önska janis eller håkan. De tröttnar man aldrig på! (och förlåt om jag spoilade lite mad men, det var absolut inte meningen, om ditt påstående är sant eller falskt låter jag vara osagt)

2010-12-14 @ 11:45:53
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Lisette



Hej!



Jag kontaktar dig för att jag finner din blogg mycket intressant och välorganiserad. Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig angående ett eventuellt samarbete! Hör gärna av dig via mail så kan vi prata vidare.



Med vänliga hälsningar,



Lisette

2010-12-15 @ 15:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0