Mitt I All Huvudbry Har Jag Ändå Min Småbarnsmorsamedmassoravbekymmer-humor

Kalla mig larvig om du vill, men jag plågas av att inte minnas vilka böcker jag läst. Jag måste minnas varje en av dem. Från den första pekboken på dagis till den senaste som avnjöts tillsammans med en kopp kaffe.  M Å S T E- verkligen. Frågar du mig om jag läst den boken kan jag inte svara kanske, nej jag måste ha ett konkret svar. Ja eller Nej. Och frågar du mig vilken bok jag senast läst kan jag inte bara vifta förbi frågan. Jag måste svara och det måste vara rätt. Är det lästa böcker för ett år sedan som du undrar över gäller samma sak. Kan nämligen inte bara släppa alla lästa böcker även om de börjar blekna i minnet. Jag måste stå där och grubbla i minuter tills jag slutligen har svaret, fast du i den stunden kanske önskat att du aldrig frågat.
Det är som med kändisar. Vilken film är han med nu igen? Eller Vem är det som sjunger nu? Kan inte släppa det. Du säger att vi glömmer det där. Jag instämmer. Men hjärnan fortsätter ändå att bläddra igenom alla dammiga arkiv. Springer fram och tillbaka under den dinglande lampan i taket och försöker hitta rätt bland alla miljontals lådor att dra ut. Så håller den stackarn på tills jag antingen helt mirakulöst glömmer bort det (för en stund) eller faktiskt hittar rätt svar.

 

Men nu har jag grubblat så länge så länge att jag har ont i huvudet. Andfådd och med tydliga svettfläckar på skjortan bläddrar den stackars hjärnchefen desperat bland papperna i mappen Lästa Böcker. Förgäves. Vilken bok läste jag efter Tusen strålande solar? Innan jag inledde I en annan del av Bromma? Vad läste jag däremellan? Vad? Vad? Kan ingen höra min förtvivlade röst?! Hjälp mig från denna tortyr innan jag förgås!

 

Lyckligtvis har jag den här boken att försiktigt varva ner med när smärtan bränner som värst. Den är förträfflig där den blandar underbar humor med det sanna allvaret. En bok jag börjar flina (brett och oroväckande) åt i tunnelbanan. Konstigt att jag alltid finner småbarnsmammor och deras problem så himla lustiga och gripande. Jag som inte har någon som helst erfarenhet inom de dilemman de måste utstå. Och ändå nickar jag, ler, rynkar på pannan och gapskrattar. Som om jag faktiskt kunde relatera till det som skrivs.

Kommentarer
Postat av: Anna

Du har ju en användare på boktipset - why not use that?

2010-12-29 @ 16:45:27
URL: http://typinte.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0