Lilla Fröken Duktig Som Får Mina Ögon Att Klia, Öron Att Blöda Och Munnen Att Spy

Det är teorilektion. Vi är ca. 25 personer som sitter i en sal med en vit duk längst fram, hängandes på väggen. På duken pågår en powerpointpresentation och läraren står och berättar lite halvflummigt om människan och trafiken. Hon har håret uppsatt, gestikulerar med händerna när hon talar och blickar ut över personerna i rummet med en säker blick.
Jag följer med i föreläsningen, mycket vet jag redan, duktig som jag är har jag redan innan läst bokens kapitel om just detta avsnitt. Framför mig har jag ett skrivblock och en penna. Jag har inte antecknat något annat än "körteori" och sedan ritat en fin liten bil.
Allt verkar lugnt, läraren pratar och bläddrar sig igenom powerpointen.
Och det är då jag får syn på henne! Tjejen längst fram med ett konstigt uppsatt hår och mögelgrön tröja. När hon vänder sig i profil kan jag ana att hon har ett par glasögon med tunna bågar prydligt sittandes på näsan. Hon skriver hejvilt, jag ser hur händerna blixtsnabbt följer papperet och hur hon nickar i takt med lärarens snack.
Jag blir förskräckt. Herregud vad är det hon skriver? Vad är det som är så viktigt?! Vad är det hon antecknar som inte jag gör? Borde jag veta det här?! Fokus Sofia FOKUS!
Desperat tittar jag åter mot powerpointen och läraren, på duken står det vad vi använder våra olika sinnen till när vi kör bil. " Lukten kan vara viktig då man känner doften av avgaser".
Heeeeeeeelt ointressant, det är ju självklart, tänker jag. Och där sitter hon och skriver ner detta.
Läraren frågar: "Behöver man hörsel när man kör bil?"
Alla i salen är tysta. Så räcker Hon upp handen. Inte med hela armen, nej, bara sådär att handen sticker upp. Läraren får syn på henne och nickar.
"Nej" svarar hon  kort och snörper med munnen.
Det vet vi väl alla! Att det inte är relevant! Men Fröken Duktig ska såklart visa sina talanger och svarar viktigt N E J.
Och så fortsätter det. Hennes hand håller antingen i pennan eller så är den uppräckt mot taket. Läraren måste hela tiden avvakta med att gå vidare eftersom hon skriver ner varje pyttedetalj som tas upp.
Varje gång hon får ordet (det är bara HON som ser till att få det) svarar hon med viktig röst "Ja" eller "Nej" Eller "Ja en gång var jag med om en liknande händelse".
Jag blänger mot henne. Orkar inte med att hon antecknar att det är viktigt att visa hänsyn för pensionärer och barn. Sådant vet man! Men tydligen inte lilla Fröken Duktig som får skavsår i händerna av allt skriveri.
Vem är hon, och varför måste jag lidas med henne?


Ska ta ut min rulle ur håret nu. Kommer bli spännande att se resultatet hehe.



Kommentarer
Postat av: Felicia

Nu sätter du fingret på något riktig stort. Jag har nämligen upptäckt att det spelar ingen roll hur gammal du är, vilken skola eller på vilken nivå du är. Det finns alltid en person i klassen som ska svara på alla självklara frågor som ingen annan orkar, ha långa ovidkommande utläggningar, svara på sina egna frågor och alltid få sista ordet! Ibland är det lärarens gullebarn och ibland deras stora irritationsmoment. Det jag menar nu är inte att man inte ska få visa sig duktig och svara på frågor, utan det är det där problemet som medföljer; dessa personer har en stark tendens att stjäla tid från alla andra, dra långa utläggningar, leda bort från det viktiga, prata bort en massa tid. Dessutom sitter de och antecknar frenetiskt (det gör iofs jag också ibland eftersom jag har minne som en guldfisk), men de lyckas anteckna icke nedanteckningsbart material och stressa upp och irritera sin omgivning. För det mesta orkar jag inte reta upp mig, men sen finns det vissa dagar när jag bara känner " Nej, nu får det banne mig vara nog!". Igår var en sån dag.

2010-02-19 @ 12:25:29
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Anna

Behöver man inte hörseln? Men om någon tutar? Eller om bilen börjar låta konstigt? Eller höra på motorljudet ifall man måste växla? Eller är jag helt ute och cyklar?



P.S känner stor irritation över tönttjejen. kan spöa ner henne åt dig efter nästa terorilektion.

2010-02-19 @ 12:50:13
Postat av: karin

jag hatar verkligen folk som sitter och antecknar så mycket det känns verkligen som man missar något, men i detta fall lät de verkligen onödigt att anteckna en del.



en high tech lighter är som en grund man lägger innan ögonskuggan så att den sitter. den är också som glittrig så den kan man ha som den är om man vill, man kan även använda sig av en primer som kan vara genomskiljning om man inte vill ha glittrigt typ om de skulle synas.



hehe jag är uppe i 4 gitarrer nu :] hehe men då bara en lite dyrare och en riktigt gammal nylon strängad gitarr.

2010-02-19 @ 17:24:44
URL: http://redtrenchcoat.blogg.se/
Postat av: Sofia

Visst Anna kan man behöva det, men döva får ju köra bil, så det har egentligen inte så mycket betydelse. Mer ett plus i kanten

2010-02-19 @ 18:36:55
URL: http://sofiakiller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0