Avtalet Med Mig Själv, Som Adult Ansvarstagande Kvinna

Efter gårdagens Paradise Hotel- maraton, där jag och min bror satt från 14-16.15 20.15-01 och såg avsnitt efter avsnitt, har jag nu givit mig in i en pakt med mig själv. Jag ska inte skicka sms vid annat än nödsituationer, och då menar jag när avsändaren till sms skriver med viss panik i texten och utropstecknena ger intrycket av ett plågsamt/brådskande/brännande/skyndsamt-behov av ett svar.
Anledningen till denna pakt är att jag tidigare samma dag fått betala en telefonräkning på cirka tvåtusen kronor.    Jag är inte snål, inte ett dyft, men denna gång sved det till i plånboken och jag var minst sagt butter resten av dagen.
Tidigare har min ädla far betalat dessa telefonräkningar som ofta överskrider tusenlappen, men nu som lönetagare har beslutet om att betala mina egna räkningar fattats. Vuxenpoängen exploderar just nu. Möjligtvis att de exploderar väl mycket och jag längtar tillbaka till min bortskämda period som naiv tonåring.
Detta är en fråga om A N S V A R. Att kunna spara sina pengar. Lägga ut dem på rätt saker. Inte slösa. Inte misshushålla. Att  K O N T R O L L E R A. Kontrollera makten av sin ekonomi. Inte låta höga summor stiga dig över huvudet och på så vis försumma besparningarna på oviktiga ting som kjolar, skor, tequila, strumpbyxor, kameraobjektiv, hårspray, väskor, marabou, bussresor, pizza, tuggummi etc. Utan fokusera på räkningar och fakturor. "Pengar växer inte på träd" Ett ordspråk som fått oss alla att förstå allvaret med att ta hand om sin ekonomi sedan barnsben. Dock har jag inte värdesatt denna anmärkning. Tills just igår.
Här blir det ändring! Har skall det sparas och knusslas, bevaras och snålas. Inga onödiga sms ska sändas från min telefon inte. A N S V A R E T Sofia, A N S V A R E T.


Nu rensar vi bort julen från vårt hus. Den goda tiden är över och kvar står en kall vinter. Önskar producenterna i samhället kunde göra likadant. Låta oss konsumenter slippa känna att "Julen varar än till påska" är en sanning istället för en traditionell visa. Nej, den varar inte ens till fasta och det vet ni! Den är slut nu. Punkt.


Kommentarer
Postat av: Malin

Men hjälp! Så hög telefonräkning har jag då aldrig haft! Min ligger normalt på 150 kr typ. Har gratis sms, det sparar jag massor på!

2010-01-08 @ 20:51:52
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: karin

jorden kommer gå under den 21 december 2012 så jag tror det kommer att vara fler än bara jag som kommer vara lite små nervösa då.



hah ja det kan ju bli lite svårt om man saknar lite medlemmar, jag brukar spela gitarr med en kompis då och då. Jag har också en dröm om en dyr och bra gitarr någon gång i framtiden men till dess så fån mina duga. Har ändå samlat ihop 3st nu.

2010-01-09 @ 03:52:44
URL: http://redtrenchcoat.blogg.se/
Postat av: Elin

skaffa gratis sms, typ en hundring i månaden sedan får du 3000/6000 gratis sms, beroende på vad du har för operatör, billigt och bra :)



och tack så mycket, fairytale of new york är en klassiker som måste spelas tycker jag, och precis som med allt annat så gör håkan den alldeles alldeles underbar.

2010-01-09 @ 10:21:04
URL: http://larssonelin.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Sv: Åh, den ska lyssnas in. Killers är hemskt bra men jag har lyssnat alldeles för lite på dem!



Hihi, tack fina! Ibland så!

2010-01-09 @ 16:39:22
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: Alex

Det är hemskt att bli vuxen xD I alla fall när det gäller pengar och ansvar. Jag tänker ofta på hur jag ska klara mig när jag flyttar hemifrån. Det känns fortfarande så långt bort! Usch... Som tur är, är jag ingen Slösa :) haha

2010-01-10 @ 15:27:57
URL: http://unitedtears.blogg.se/
Postat av: selicia

Hej fin blogg du har =D

2010-01-10 @ 18:13:46
URL: http://sellee.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0