Jag Är Rädd För Stjärnorna, Planeterna Och Galaxerna

Igår var himlen alldeles stjärnklar. Jag gick där på vår isiga väg och blickade upp mot det stora mörka, det oändliga, det gränslösa, det bortom alla superlativ. Och varje gång jag gör det blir jag lika rädd. Ja, jag är fånig, med det skrämmer mig att jag är så liten och, att det där uppe, är så ofantligt stort. Så stort att varken jag, du eller någon annan kan förusäga hur långt detta sträcker sig. Att vi inte vet varför det finns där. Vi vet att om man blandar gult och blått så får man grönt. Vi vet att huvudstaden i Italien är Rom. Och vi vet att Vättern är 41 meter djup. Men vi vet inte vad som finns bortanför det vi inte kan se. Ganska logiskt egentligen, men minst lika ologiskt. Och det är det som skrämmer mig. Att det stora finns där, och jag har inte något svar på hur eller när.
Klockan var strax tolv och stjärnorna blinkade åt mig från däruppe. Men jag kunde inte förmå mig att titta på dem. För jag blir rädd. Jag blir så rädd att jag tror att jag helt plötsligt kommer att sugas upp, lyfta från marken och sakta men säkert dras upp till dem där uppe i natten. Jag kommer titta ner på marken, se mitt hus bli allt mindre och mindre, se hur trädtopparna blir små små punkter. Snart är det bara jag och det där stora, det oändliga och gåtfulla.
Jag sprang mot ytterdörren, slängde upp den och anfådd stod jag i säkerhet med skorna på och med jackan halvöppen. Och jag är bara en liten obetydlig tjej på nitton år som lyssnar på Janis Joplin och skrattar åt dåliga skämt.

 


 


Kommentarer
Postat av: Malin

Stjärnklar himmel som är så vackert!



Svar: Jag köpte mina jeans på cubus, 199 kr :) Alldeles lagom! Och de sitter riktigt bra på mig. Har ett par likadana fast mörkare blå som jag använder typ jämt, men de gick ju sönder :P



Alla måste ju uppge sin adress och telefonnummer och sådär, så man kan ju inte vara anonym på tradera.. Det känns lite osäkert när det är en privatperson förstås, men tjejen som jag köpte av hade fått väldigt bra omdömen, man kan ju alltid kolla på sånt innan om det känns osäkert :)

2010-03-12 @ 17:21:13
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Felicia

Åh, men jag som älskar när det är stjärnklart! Det är så himla häftigt och ofattbart. Och väldigt vackert.



Svar: Jodå, men jag var aldrig någon vidare duktig konståkare om man jämför med de flesta andra som tävlar och har klarat tester och så. Men piruetter och hålla i benet kan jag haha! ;)



Nej, förkylning är inte kul! Hoppas du klarar dig, peppar peppar!

Och nej, haha, nu får vi inte ha någon tävling tycker inte jag heller! xD

2010-03-12 @ 21:33:28
URL: http://ohyikes.blogg.se/
Postat av: Elin

sv: jo bara vita, hehe eller alltså två par helvita och tre par vita med rött och blått... jag vet liksom inte vilken annan färg jag skulle ha, haha. min lillasyster drar äntligen samma storlekar som jag och så kommer hon hem med ett par rödrosa converse, inte röda utan rödrosa, det sved lite ;) haha

2010-03-13 @ 11:51:26
URL: http://larssonelin.blogg.se/
Postat av: Nathalie

sv: du borde verkligen spana in modekungen, känns som att dem har pricken över i:et på allt.



jo det är sant, men jag tror faktiskt det gick poom pang dåligt :D haha

2010-03-13 @ 13:45:53
URL: http://nadalian.blogg.se/
Postat av: Felicia

Åh, herregud. Kanske vi är soulmates? Jag klarar inte av stjärnorna. Ångest på hög nivå.

2010-03-15 @ 14:24:08
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0