Porslin

Frossar i Radiohead och Moby i sällskap med ett par rosa tofflor och en  varm hoodie jag ärvt av min bror. Borde inte lyssna på dem. Borde genast byta till något svängigt och glatt, som svenska melodier från fyrtiotalet. Inte svårmodiga texter ackompanjerade till dova toner. Sånt som får mig att känna mig hemskt sorgsen. Sånt som får mig att tänka tankar som sträcker sig långt, långt ifrån det vi känner till som glädje. Sånt som får mig att bita mig i läppen, så att det bleknar, så att det nästan gör ont. Sånt som får mig att vilja skrika rakt ut. Skrika tills luften tar slut i lungorna.

 

Men ingen hör. Och Vintermörkret greppar mig med sina kyliga händer. Jag försöker vrida mig loss. Men det är med ett järngrepp det håller mig fast. Ett hårt, hårt tag. Tillslut orkar jag inte streta emot, utan låter mig hållas. Och Paranoid Android fyller mitt sinne. Varje litet skrymsle. Varje liten vrå. Gitarren har blivit bundis med Vintermörkret. De utbyter leenden och slår stolt ihop sina nävar som vänskaplig hälsningsgest. Jag tittar på dem med trötta ögon och känner att min värld blivit svart och grå. De pekar på mig och viskar. Som småflickor på skumdisco. De viskar så att jag nästan hör. Urskiljer ord som "hon önskar att hon var speciell. men för henne känner jag bara avsmak". Och självfallet tar jag åt mig. För jag befinner mig så långt ifrån det vi kallar glädje.

 

Men sedan, när jag ligger där i ensamheten, kommer Gitarren tassandes fram till mig. Ber försiktigt om ursäkt, som den ljuvaste musik. Och Fast jag känner mig så där nedstämd och inte riktigt litar på dess ord, låter jag mig tröstas.

 

 

Nu börjar snart bonde söker fru. Och om något kan få mig ur detta vemod så är det just det med sin skyhöga myspysfaktor.


Kommentarer
Postat av: Felicia

åh, radiohead! det är fint det, fastän man ibland som du säger inte borde lyssna på dem. haha. har alltid tyckt om spinning plates av någon anledning, den är så sjukt intensiv på nåt vis!

2010-10-27 @ 21:43:02
URL: http://frokenfelicia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0