Kampen Mot Stökeriet Inleds

Det här med ordning och reda är något som ligger långt, långt ifrån min vardag. Jag är en slarver. En tvättäkta sådan. Mitt rum belägras just nu av 30 kilo kläder som gör det nästan omöjligt att ta sig den korta biten till sängen. Skrivbordet där inne är dolt under jox och grejs, kan inte minnas senaste gången jag satt vi det. Måste varit någon gång under mitt andra år på gymnasiet. Dels för att jag så gott som aldrig pluggade sista året, dels för att jag som sagt är slarvig. Och jag tycker inte om det! Nej nej! Jag avskyr att befinna mig där inne. Allting liksom vräker över mig. Får klaustrofobi från de första tre sekunderna jag öppnar dörren. Och ändå, har jag inte städat där på, ja jag höll på att säga "år och dar" men så äcklig vill jag inte framställa mig. På ett bra tag låter bättre. Jag sover där på nätterna och så är det med det. Sömn är det enda jag kan åstadkomma i det där oredansrum. Men idag tackade jag till och med nej till jobb för att ta tag i det hela. Grisen ska väck. Klädtrupperna desertera. Och jag och ett RENT rum skall segra. Vi skall sätta en rödflagga i golvet, svettiga efter kampen mot smutsen. Falla ner på knä, knyta nävarna och skrika Raaaaghhhhh av lättnad och mod. Det goda skall åter segra. Åtminstone för ett tag.

 

Inte ens bokhyllan är i sin ordning. Vem som varit där är givet. Måste fixa det också. Responsböckerna står inte ens i bokstavsordning. För att inte tala om läkarböckerna som slunkit in där emellan. 234. Respons. Respons. 156.

 

Något jag däremot håller reda på är min lilla lapp med "ord jag måste kolla upp" från Northanger Abbey. Kalla mig dum, men läser man en bok från sent sjuttonhundratal är det inte så himla självklart att man kan alla ord. Jag är i var fall ingen ordbok.

 

Northanger Abbey Ordlista.

 

Avog - Motvillig
Chevaleresk - Gentlemannamässig
Enlevera - Bortföra
Espri - Fyndighet
Galanteri - Smicker
Konvenans - Anständighet
Misshällighet - Konflikt
Ogin - Otjänstvillig
Sordin - Anordning för att skapa en dämpad klang hos ett musikinstrument.
Skrinlägga - Uppskjuta

Kommentarer
Postat av: Malin

2010-10-06 @ 14:31:48
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Malin

Oj, jag hann aldrig skriva nåt innan kommentaren skickades iväg nyss, ta bort den om du vill ;P



Jag kunde då inte alla de orden, har inte ens hört alla. Sordin hade jag stenkoll på! Avog och chevaleresk fanns nånstans i bakhuvudet.. Men annars var det kört :P

2010-10-06 @ 14:33:31
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Jonna

sv: hehe Ja håll tummarna för att jag får jobbet jag söker ikväll!! ;D

2010-10-06 @ 16:58:03
URL: http://jonnalund.blogg.se/
Postat av: Nina

ja, chevaleresk, avog och misshällighet var de jag hade ett humm om! har inte ens hört de andra. Jag som trodde jag kunde allt om 1700-tals litteratur...weird.

2010-10-07 @ 13:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0