Sen Så Blev Vi Bara Fyra

Idag, tidigt på morgonkvisten då jag låg och sussade sött bland mina vita lakan, lyfte min syster in de sista kartongerna innehållande sina ägodelar i bakluckan till caddyn och styrde kosan mot huvudstadens asfalt och glada vimmel. Den lilla byn Spöland har mist ännu en invånare medan Stockholm blivit en rikare.
Här rinner vindelälven fridfullt förbi villorna och björkarna, hagarna och bryggorna. Här tutar inga bilar. Och om nätterna tindrar de miljontals stjärnorna på himlavalvet så klart att ingen faller i glömska. Om dagarna kör skolbussen genom byn i sakta mak. Vid vägkanten väntar barnen och deras ryggsäckar på sin tur. Var person du möter hälsar, om inte jämt glatt men åtminstone artigt. Katterna smyger fritt kring varje husknut. Fåglarna i träden betraktar dem harmlöst. Här ligger jag i min säng och lyssnar på Van Morrison, fleecetröja på och snart på väg mot jobbet, i ett hus där det hädanefter endast bor fyra personer.

 

Igår hade vi en avskedsmiddag i hennes ära. Vi, mamma, pappa, jag och gabriel samt farmor och farfar. Jag hade vikt blommor av servetterna. Kanske inte så prydliga som jag önskat. Men övning ger färdighet.
Vi åt hemmagjorda hamburgare i mängder och ploppmousse till efterätt. Jag är fortfarande mätt. Sedan blev det både Idol och Kungarna av Tylösand. Hemskheter vi utsätter våra hjärnor för! Till vår besvikelse funkade inte kanal 5s hemsida för oss, och därmed blev det ingen chatt med Nemo.

Kommentarer
Postat av: Alex

Åh, vilken underbar beskrivning! Får jag komma och hälsa på ? :D ;p

2010-10-02 @ 14:35:09
URL: http://unitedtears.blogg.se/
Postat av: felicia

Vilket trevligt sätt att fira flytten på. Både roligt och sorgligt inlägg. Men din syster får det säkert bra i Stockholm!

2010-10-03 @ 11:12:29
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0