Glädje, solsken och annat gott under en helg i Helsingfors

Så... Bilder! I massor! Som jag nu delar med mig.
Kändes hur bra som helst allt lämna verkligheten, ändock för en kort stund, och åka på en liten minisemester. Och till Helsingfors av alla ställen! Otippat, sådär att jag själv blev förvånad över att jag faktiskt bokade flygbiljetterna. Så...varför denna stad och inte Paris, Milano eller Wien? Jo, jag var praktiskt taget desperat på att åka bort. Det kliade liksom i tårna som var fruktansvärt less på svenskmark.  Så jag skickade ett meddelande till min vän Eero- min finska-helsingfors vän i hopp om att jag kunde komma på besök. Till svar fick jag ett rungande JA.

 


Bakgrundsfakta
Jag och Eero träffades på en av mina favoritställen på jorden, Sugar Beach i Filippinerna. Han liksom jag flyttade in i strandens enda dorm room (som praktiskt taget var som att sova utomhus) och hamnade på madrassen bredvid min. Vi pratade och blev på kort tid goda vänner (gud vad det här låter töntigt!). Tillsammans med två engelska tjejer och några tyskar som ljög om att de var piloter för det tyska luftfartsverket, samt en svensk livssnjutare på 45+ vid namn Mats, spatserade vi (krålade) igenom öns djungel till öbornas festival. Där spelades Waka Waka stup i kvarten till filippinernas önskan och vi hade askul.
Senare kom en annan finsk, eller ja, finska till den söta stranden- Katja. Gladare person får man ju leta efter. Stort Ola Salo- fan och porlande skratt.

 


Efter en dag i Stockholm åkte jag då till Arlanda, och efter så kort tid som fyrtiofem minuter, var jag i Finland.
Ärligt, jag hade endel fördomar -ganska dumma fördomar i sanningens namn- om Finland och finnar. Men ack! Tänk så inskränkt man kan vara! Som innan Elizabeth upptäcker vilken drömkarl Mr. Darcy är.
Nu älskar jag Helsingfors. Skulle flytta dit om jag bara kunde mer finska (Nej, jag försökte trots att det kändes oerhört arrogant, att fråga om de kunde prata svenska. ALLA svarade att de varit lata i skolan). Arktitekturen! De trevliga, snygga (!) stadsborna! Havet! Den alkoholpåverkade oblygheten! Kulturen! Praktfullheten staden utsrålar! Misären den stått ut! Ja, jag absolut Ä L S K A R Helsinki.

 


Stadens lilla tunnelbanerutt.
Helsingfors domkyrka.
Tidigare i veckan hade det slagits ett rekord värdig Guinnes Rekordbok, där varje trappsteg täckts av vackra virkade filtar i prunkande färger.
Alexandersgatan.
Shoppingen var dock inte så utmärkande, med tanke på att exakt samma affärer finns i Sverige. Ja, ni kan se både Monki och Weekday på bilden (Jag har tyvärr inte råd med Marimekko).
Praktfulla höstfärger på Sveaborg, Suomenlinna
Det är ingen myt. När finskar dricker, dricker de verkligen. Och så tål de fyrdubbelt mer än vad en vanlig dödlig människa gör. Jag fick testa på något som kan översättas till "Jump into emptiness". En shot- med hälften Mintu, Hälften Jägermeister. Ja. Behövs det sägas något mer?
Eero skämde bort mig totalt. Bjöd på allt och visa mig varje litet skrymsle av Helsingfors.
Och vi åt brunch med Katja- så länge att det nästan hann bli middagsdags. Det pratades gamla resminnen, blivande resor och allt däremellan.

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilka härliga bilder, nu vill jag också åka dit! Och hur fint med filtarna? Mys!



Svar: Haha, härligt att jag lyckas inspirera någon iaf! Lyckas inte riktigt inspirera mig själv dock :P

2011-10-04 @ 21:57:25
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Maria

Åh vilka fina bilder! Hoppas att du har haft det bra. Märks verkligen att hösten är på gång nu.



Aaa! Åh jag är avis :). Jo det var minst sagt en upplevelse att åka dit. (Klyscha på ingång) men jag lärde mig mycket om mig själv.

2011-10-05 @ 09:47:32
URL: http://mariaeleonor.blogg.se/
Postat av: The World According to Elsa

Fantastiska bilder!

2011-10-06 @ 18:43:19
URL: http://elsa89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0