Bagare Bengtsson Brukar Baka Brunbrända Bullar, På Fredagar?

Sitter med magen fylld av bullar. Nybakade. Sådär mjuka och härligt varma. Det känns nästan lite jobbigt att vara så här mätt. Som när man varit hemskt hemskt sugen på en kebabpizza. Saliv har bildats i munnen blotta tanken på den tjocka degen, dressingen och den där feta, drypande kebaben. Man äter som en gris. Glömmer bort att slicka sig runt munnen och dressingen stannar i mungipan. Himlen på en deg. Bit efter bit tuggas och glider nöjt ned i en tom matsäck som vrålat efter kalorier.
Men plötsligt tar det stopp. Något vill inte mer. Samtidigt som händerna liksom får ett eget liv och trycker ner pizzaslice efter pizzaslice. Allt känns tjockt och plötsligt ser den överviktiga lastblischaffisen vid bordet intill fräsch och sund ut. Ändå ska den där kebaben, som en gång setts som en Gudagåva, ner i den förbaskade magen. Kosta vad det kosta vill!
Ja. Precis så känns det med mig och alla de där bullarna jag ätit.

 

Katta bakade de ljuvliga bullarna.
..Och Mockarutorna/Kärleksmumsen/Chokladrutorna. Ja, vad folk nu vill kalla dem.
Farfar gick emot sin egen regel, en regel jag följt till punkt och pricka sedan första fikat hos han och farmor. "Man börjar med smörgåsen. Sedan bullen och därefter kakorna!". Förbjudet att bryta denna lag! Måste. MÅSTE följas. Men alla ledare gör sina misstag.
Härmed är frysen fylld. Åtminstone för ett tag. I vår familj stannar oftas inte gottigheterna på någon längre visit.

Kommentarer
Postat av: Malin

Gott med bullar! Men inte så mycket sånt för mig nu. Om jag skulle baka skulle det ju vara alldeles för lätt att äta, så jag får låta bli :P

2010-09-17 @ 19:36:02
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Anna

Egentligen är det en ganska dum regel att man alltid måste börja med bullen. Men man gör det ju ändå alltid. Men jag menar, man vet ju hur bullar smakar, men man kanske aldrig har provat på någon av de sorters kakor som finns. Nu kanske bara det är jag som tycker att det är ett problem eftersom jag oftast brukar bli mätt innan jag har provat alla sorter. Förutsatt att det är mer än tre sorters fika vi talar om.

2010-09-17 @ 19:58:22
URL: http://typinte.blogspot.com
Postat av: Jonna

sv: tack det tar jag som en komplimang. Jag har alltid varit intresserad av hundar, jag kunde väl cirka 100 raser vid 5-6 åldern, sedan har det bara fortsatt. Och tack vare gymnasiet jag valde så har jag lärt mig så mycket mer om hundar, underbart :)



Oj 16 000, det var ju inte vad jag trodde det skulle kosta. Jag hade tippat på mkt mera. Jag hoppas du får med dig otroliga upplevelser hem :)

2010-09-17 @ 23:54:32
URL: http://jonnalund.blogg.se/
Postat av: Felicia

klappa takten alla bagarbarn, bullfest bullfest hela dan! haha. GÖTT!

2010-09-18 @ 16:41:53
URL: http://frokenfelicia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0