Lånade Ord Jag Önskar Vore Mina

Ja visst gör det ont när knoppar brister. 
Varför skulle annars våren tveka? 
Varför skulle all vår heta längtan 
bindas i det frusna bitterbleka? 
Höljet var ju knoppen hela vintern. 
Vad är det för nytt, som tär och spränger? 
Ja visst gör det ont när knoppar brister, 
ont för det som växer
och det som stänger.

 

 

 

I nuläget läser jag Martina Haags I en annan del av Bromma. Och den är rolig. Den är kul. En bok jag kan fnissa åt. Som får mig att dra på munnen och himla med ögonen. En bok jag egentligen borde tycka om. Och det gör jag väl. Men ändå. Ändå så saknas det något, en känsla omöjlig att förklara. En känsla efter något mer än bara lättsamma meningar på ett papper. Jag vill fångas i ord. Slukas av dess handling. Och sakta sjunka ner i andemeningen. Vare sig jag hittar den rätta eller ett passande substitut.

Därför ska jag nu även, äntligen, läsa Karin Boyes Kallocain. En roman jag velat läsa sedan jag hejdlöst föll förr Ja visst gör det ont.


Kommentarer
Postat av: Felicia

karin boye är tamejfaan gud på att skriva! hihi, lustigt att du också tycker det! jag har tyckt om knopp-dikten sen vi fick läsa den på högstadier typ. AJ så vacker!

och kallocain är faktiskt riktigt bra, men en aningens för seg som kvällsläsning-innan-man-släcker-lampan, ögonen trillar ihop lite för fort!

2010-12-08 @ 21:06:34
URL: http://frokenfelicia.wordpress.com
Postat av: Anna

Vafan, jag tror jag just upplevde ett moment när du och jag var på samma våglängd à la plåtniklas! När jag bara hade läst "Lånade Ord Jag Önskar Vore Mina" som rubrik formulerade jag en tanke om att kommentera att du borde läsa något av Karin Boye. Vad är oddsen????

2010-12-08 @ 21:22:29
URL: http://typinte.blogspot.com
Postat av: Malin

Underbar text! Har sjungit en tonsättning av den dikten i kören. Otroligt vacker. Tänkte att jag skulle hitta den någonstans så du fick höra, men den verkar inte finnas på vare sig Spotify eller Youtube.. Hoppas du får höra den någon gång.



Mina lektioner är absolut roliga! Helt underbara oftast ;) Men när man har svinig huvudvärk är det inte så mycket som lockar, inte ens roliga lektioner :P

2010-12-08 @ 22:43:49
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: yo

helt seriöst? jag har önskat mig den boken i julklapp :S

2010-12-09 @ 23:34:54
Postat av: felicia

Karin Boye är fantastisk, och kallocain är väldigt bra!

2010-12-11 @ 18:14:03
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0