Gud Gjorde Ej Gröna Små Äpplen

Somnade alldeles för sent i natt. Sophie Kinsellas bok var alltför underhållande för att läggas åt sidan. Efter klockan tolv kunde man höra mitt högljudda skratt röja undan nattens tystnad. Böcker som Mina Hemligheter tillhör knappast kategorin Klassikers. Språket är enkelt. Ingen djup symbolik eller sensmoral. Det är chicklit. I stora drag: Smått galna kvinnors jakt på Mannen med stort M. Och jag bara älskar den sortens böcker! Helen Fielding och Marian Keyes genres är de som får mig att kikna av skratt. Det är nästan farligt att läsa en chicklitbok på bussen. De andra passagerarna skulle förmodligen fråga busschauffören om eventuella tvångströjor under sätet.

 

I alla fall: Med för på tok lite sömn tvingades jag kliva upp från den mjuka sängen. Jag gjorde mig klar. Åt frukost och borstade tänderna. Klädde mig ordentligt och cyklade till jobbet där jag anlände tio i åtta. Fyra kilometer i raskande fart. Men vad nu då! När jag stiger in på kontoret möts jag av mina två gruppledare med urskuldande miner. De klappar mig på axeln och meddelar mig med bister ton att det skett ett misstag. Turen har blivit dubbelbokad. De på bemaningsföretaget inom kommunen har även de skickat ut en person till samma tur som jag. Vilket betyder att jag, eftersom jag bara är en futtig timvikarie, måste vika undan. "Och du som har cyklat hela vägen! Tänk, du kunde haft sovmorgon..." "Äsch! Det gör inget. Det är bara bra med lite motion såhär på morgonen" säger jag så glatt jag bara kan och ger dem ett övertygande leende. "Det gör ingenting!". Bull shit såklart. Och så cyklade jag hem. De fyra kilometerna med noll kronor i timlön.
Så vad har jag gjort sedan dess att jag blivit avfärdad?
A)Ätit limpor
B) Kollat på The Shining
C) Bakat
D) Alla alternativen.

 

 

 

Eftersom vi hade en hel del äpplen tröstade jag mig själv med att baka en paj.
Lite kanel och socker på så blir allting bättre.
Eftersom jag inte använde något recept utan tog lite av det där, och lite av det här- kan jag inte skriva så utförligt.
Havregryn användes i alla fall.
Och sirap. Allt blir så mycket godare med sirap.
Sen när man blandat smör, mjöl, kokos, socker, havregryn, sirap och kanel ser det ut så här.

En himmelsk god smuldeg att strö över de syrliga äpplena.

Nu ska jag vänta in bonde söker fru och se om pengar till mitt turistvisum till Australien dragits från kontot. Ja, nu är den punkten klappad och klar! (Lite jazz till min lilla vän "Lenny" njut nu.)


Kommentarer
Postat av: Ica ante

HAHA asså du blev ju blåst på pengar där.... de är skyldiga att betala ut schemalagda pass även ifall det blivit dubbelbokningar, du skulle ha fått betalt för att vara hemma. Dålig stil att de myglar med dessa regler. finns det ingen du kan prata sånt med?

2010-10-20 @ 16:48:05
Postat av: Nina

Göttt!! Allt jag gör är att äta, men skitsamma, ge mig! Bjussa!

2010-10-20 @ 18:02:55
URL: http://ninaevonnes.blogg.se/
Postat av: Alex

Nej, va jobbigt! Vad jobbar du med? Inte äldreomsorgen längre eller? :)



Haha, jag håller med! Tyvärr minns jag inte exakta uppgifter om det, men någon slags tävling i siesta har de iaf xD Nationalsport typ ;)

2010-10-21 @ 12:47:06
URL: http://unitedtears.blogg.se/
Postat av: felicia

Men gud, äppelkaka. Jag dör lite!

2010-10-21 @ 14:14:43
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/
Postat av: Jonna

Jag älskar paj, men om det är något jag inte klarar av så är det äpplepaj ;D fyfan! haha

2010-10-22 @ 14:21:49
URL: http://jonnalund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0